top of page

היזמיות כקריירה שנייה

ההוצאות גדלות, המשכורת לא מספיקה, מה עושים?

איך אפשר לייצור הכנסה נוספת לבית?

בימים אלו יצאתי לפנסיה וההכנסה לא מספיקה, משעמם לי, אני חייב לעשות משהו משלי, זה הזמן.

זה השלב בו עולות המחשבות ליזמות כקריירה שנייה.

למשל: ללמד שיעורים פרטיים, לחלק עיתונים, לתחזק דירות, מכור תכשיטים, לייבא מוצרים, מה לא. אבל השאלה המרכזית היא האם אני מתאים להיות גם עצמאי? דע להיות עצמאי יש יתרונות וגם חסרונות.

התהליכים הגלובליים המתרחשים כיום משפיעים על מבנה התעסוקה. יותר החברות מפריטות את הפעילות שלהם לקבלני משנה. התחרות גורמת לקבלן להתייעל ולכן הקבלן בוחר באלטרנטיבה של העסקת עובדים לפי הצורך, ובכך להקטין את התלות בהעסקת עובדים קבועים.

מה קורה היום. עודפי היצע של עובדים מורידים תנאים בעיקר בשכר. ולכן האפשרות להתמודד עם מצב זה, היא לקחת אחריות אישית ולפתח יוזמות עסקיות. מקום העבודה כבר לא מקום בטוח והעובדים רוצים להבטיח הכנסה על פני זמן ומכשירים את עצמם למקצועות נוספים. לחלק מהם ההכנסה אינה מספיקה ומשלבים את עבודתם כשכירים וכעצמאיים.

קיימים מצבים בהם העובדים ההופכים ליזמים באין ברירה. שינוי מדיניות של בעל הבית לעבור ולעבוד רק בקבלנות משנה מאלצת חלק מהעובדים להפוך לקבלני משנה – להיות עצמאי.

פתיחת עסק אינה עניין ליזמי ענק בלבד. כל אדם שיש לו עיסוק עיקרי או צדדי קבוע שאינו מוגדר כשכיר צריך לפתוח תיק כעצמאי. מדובר למשל במטפלים ברפואה משלימה, פסיכולוגים, טכנאים, מרצים, ובבעלי יוזמות שונות ומגוונות. על פי החוק על כל הכנסה צריך לדווח, ועל כל כסף שאתה גובה אתה צריך לתת קבלה או חשבונית למשלם, כך שגם אםאתה מרוויח באופן עצמאי סכומים קטנים, יש להסדיר זאת.

האפשרות להתפתח באופן אישי, להקים מיזם עצמאי מצליח מביאה אנשים לאושר ולעושר אמיתיים. אני עשיתי את זה. אין יותר פחד של פיטורין, אני לעצמי לטוב לרע, אני אתן ביטוי ליכולתי, אייצר לי הכנסה נוספת לבית, שעות עבודה גמישות…

הדבר החשוב בפתיחת עסק, זה לזהות הזדמנויות עסקית, להאמין בעצמך, לאהוב את מה שאתה רוצה לעסוק ובכך להביא לידי ביטוי את הצלחה העסקית. כבר לא אותם זמנים שהאמה אמרה לבן ” תהיה רק עורך דין , תהיה רק רופא. היום הנוער יודע מה הוא רוצה. המלצתי תהיה מה שאתה אוהב ורוצה.

מהפכת האינטרנט פותחת בפני יזמים ובמיוחד נשים יותר דלתות. האינטרנט יצר דרישה עצומה לאנשי שיווק בתחום המדיה. האינטרנט מאפשר לבצע מגוון רחב של עבודות על המחשב ולשדרם ללקוחות באופן מיידי. זמן תגובה מהיר העונה על הצרכים המיידים בשוק.

לפעמים אנשים נרתעים מפתיחת עסק מתוך חשש שהתעסקות עם פקידים, ניהול חשבונות, מעייפת משהו אבל בפועל ההליך הבירוקראטי הוא די ידידותי ותוך כמה שעות אתה יכול להיות רשום במע”מ ובמס הכנסה,לקבל מספר תיק ובעצם…פתחת עסק. אם תרצו זה אפילו מרגש. (ראה רשימת סידורים לפתיחת העסק).

לעסק 3 מרכיבים עיקריים בהצלחה עסקית:

  • הראשון זההמישור היצרני. כשאתה נחשב לבעל מקצוע, אתה יוצר יתרון תחרות על פני אחרים. הלקוחות רוצה שרות טוב, מוצר איכותי.

  • המישורהשני זה הניהול והשיווק. לא די להיות בעל מקצוע, יש צורך בלדעת לנהל ולשווק. אם עד היום הביאו לך את העבודה. היום אתה הוא זה שצריך להביא את העבודות לעסק.

  • המישור השלישי והמשלים את 2 האחרים הואהמישור הפיננסי. לא די להיות בעל מקצוע ועם ידע בשיווק , צריך גם להרוויח כסף מהפעילות העסקית.

רק שילוב של 3 המרכיבים הנ”ל יכולים להיות בסיס להצלחה עסקית.

ישנם יזמים שטוענים שיש להוסיף מישור נוסף וזה המזל. אכן המזל מוסיף להצלחה העסקית. מחקר מעניין שפורסם ב SCIENTIFIC AMERICAN והנושא היה: האם יש אנשים שהם באמת בני מזל יותר מאחרים. התשובה היא גם וגם. המסקנות: “אנשים הרואים את עצמם בני מזל מרוצים הרבה יותר בכל תחומי החיים מאלה הרואים עצמם חסרי מזל או ניטרליים”. בני מזל מחייכים כפליים מחסרי מזל ושומרים יותר על קשר עין, הדבר מביא ליתר מפגשים חברתיים המייצרים יותר הזדמנויות. בני מזל נוטים להיות רגועים יותר. בני מזל פתוחים יותר לחוויות חדשות בחיים. הם אינם נוטים לדבוק במוסכמות והם אוהבים דברים בלתי צפויים. בני מזל נוסעים יותר, נתקלים בסיכויים חדשים ומקדמים בברכה הזדמנויות ייחודיות.

סטיבן ו’ הוקינג כתב: “היה לי מזל שבחרתי לעסוק בפיזיקה תיאורטית, מפני שהיא אחד התחומים היחידים בהם המצב שלי לא עמד כמכשול חמור”. חוסר היכולת תנועה ומרותק לכסא גלגלים, ניצל הוקינג את גורלו כהזדמנות לשנות את הדרך שבה אנו מבינים את היקום והוא אכן עשה זאת.

אז תתחילו להשקיע בעצמכם: “כשאתה משקיע בעצמך, אך משקיע בעסק שלך”

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page